Online speelt een steeds grotere rol in vrijwel iedere sector. Als ondernemer is het dan ook essentieel dat je investeert in online aanwezigheid om de concurrentie voor te blijven. Maar hoe werkt dat dan en hoe zet je online marketing goed in? Kun je dit zelf regelen of moet je een expert in dienst nemen? Alle vragen rondom online marketing beantwoorden we in dit artikel. Lees nu verder en ontdek! 

Wat is je doel? 

Om een goede, rendabele marketingcampagne in te zetten zijn KPI’s (Kritische Prestatie Indicators) nodig. Je wilt immers kunnen meten wat voor effect de campagnes hebben. Dit kan bijvoorbeeld een aantal winkel of websitebezoekers zijn, een omzetdoelstelling of zelfs een doorklikratio of naamsbekendheiddoel. Voor ieder doel kun je namelijk verschillende type campagnes en kanalen inzetten om je doel te bereiken. 

Welke disciplines zet je in? 

Wanneer je het doel duidelijk voor ogen hebt is het zaak om de juiste disciplines en kanalen te kiezen. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe website en wil je deze vindbaar maken in de zoekmachines, dan kun je bijvoorbeeld het beste kiezen voor SEO (search engine optimalisation) of SEA (search engine advertising). Hiermee word je zichtbaar in de zoekresultaten. Om SEO goed te kunnen uitvoeren is er linkbuilding nodig, hiervoor kun je linkbuilding uitbesteden. Dit kan vaak direct bij het afnemen van een SEO-pakket. 

Online marketing begint en staat bij een goede website 

Je kunt veel geld en tijd investeren in online marketing, maar als je website niet goed werkt of het design simpelweg niet gewenst is blijft rendabele campagnes draaien moeilijk. Als je huidige website of webshop niet goed is, is het aan te raden om een nieuwe website laten maken. Het zou namelijk zonde zijn om veel geld te investeren in online marketing om allerlei bezoekers naar de website te trekken om ze vervolgens te verliezen doordat de website niet in orde is. 

Aanbevolen artikelen